BÜYÜK RESİM: SINAV HAZIRLIĞI

Sınav Hazırlığında Büyük Resim

Akademik başarı ile sosyal duygusal gelişim birlikte değerlendirilmeli.

YKS hazırlığı sadece lisede görülen derslerin yer aldığı çoktan seçmeli testlere hap bilgileri yutarak hazırlanıp kısıtlı bir zaman diliminde bunları kusmak gibi görülmemeli.

YKS bilginin de sınandığı bir sınav, evet. Fakat unutmamak gerekir ki sınav sınavdan öncesidir. Yani sınav hazırlık sürecinin nasıl geçirileceği büyük oranda sonucu etkiler.

 

Yankı Yazgan ‘insanı robottan ayıran fark duyguları’ isimli yazısında şunları söylüyor:

‘’Sosyal duygusal gelişim, akademik/öğrenme becerilerinin de özünü oluşturan 'yürütücü işlev' (odaklanma ve planlama başta olmak üzere) gelişimiyle bütünlenir. Çeldiricilerin yoğun olduğu, kendini kontrol becerilerinin yeterince gelişmediği, öncelik ve önem sırasının birbirine karıştığı, görev ve sorumlulukların anında sonuç elde etme kültürünün etkisi altında kaldığı bir çağda, dikkat ve odaklanma, planlama ve organizasyon becerilerinin sosyal ve duygusal gelişimin ayrılmaz bir parçası olarak geliştirilmesi gerekiyor.’’ diyor.

 

  Sonucunuz sınava kadar konu öğrenip test çözmek dışında sosyal duygusal koşullara, bu alandaki deneyimlerinize de bağlı.

  Sınavda ihtiyacımız olan şeyler dikkat ve odaklanma, planlama ve organizasyon becerileri değil midir?

  Yine sınavda doğru zaman kullanımı ve etkin duygu yönetimi yeterli bir sonuç için gerekli dinamikler değil mi?

 Sağlıklı uyku düzeni tutturmuş, çeşitli egzersizler veya spor yapan, sosyal etkinliklere dengeli biçimde dahil olan, amaca uygun alışkanlıklar edinip sürdürebilme becerisi geliştiren kişiler sınava moralmen daha hazır olacak, sınavda zamanı doğru kullanabilecek ve  konsantrasyon sağlayabilecektir.

 Aynı şekilde adayın diğer kişilerle olumsuz rekabet ilişkisini kırıp gerektiğinde destek olup yeri geldiğinde destek alarak yani yardımlaşarak ilerlemesi; geçmiş yıllarda farklı alanlardaki (sanat, spor, sosyal, duygusal) küçük-büyük başarılarını kendisine hatırlatması ile düşünce biçimini pozitif yönde değiştirmesi sınavda avantajlı duygu yönetimi sağlayacaktır.

 Çoktan seçmeli sorular eleştirel düşünme becerilerini ölçüyor, günlük hayatta eleştirel bakış açınız, akıl yürütme çabanız sınav sorularına yaklaşımınızı etkileyecek bir etmen.

Ayrıca veli iletişim boyutu var bir de. Çünkü en yakın çevreyle kurulan ilişkinin çeşidi de sınavı olumlu ya da olumsuz etkileyecek bir faktördür.

İş birliği, iletişim,özgecilik, öz yönetim, özdisiplin, özsaygı, özdeğer, özgüven  kavramlarının ve bunlarla ilgili sınav öncesi deneyimlerimizin sınavı etkileyeceği bir gerçektir.

Bu etkenler çoğaltılabilir.

Anlaşıldığı üzere sınav sınavdan öncesidir. Ve öncesinde akademik hazırlık dışında bir sosyal duygusal hazırlık da söz konusu.

Sınava hazırlanırken her açıdan yaşamaya devam edildiği, organik bir süreç içerisinde olunduğu bilinci önemli.

Kendimizi ve dünyayı tanımaya, bizi ve diğerlerini  etkileşim dahilinde anlamaya devam ettiğimiz bir süreç bu. Sınav hazırlık sürecinde dışarda ve içerde tüm yanlarıyla hayat devam ediyor.

İnsanı robottan ayıran bir fark olduğu büyük resimde aşikar.

Tüm bunların farkındalığı da hedefe dönüştürdüğünüz hayallerinizi size yakınlaştıran bir akademik süreci destekliyor.

Mehmet Bar

Üniversite adaylarını ilgilendiren diğer yazılar için: http://egitimkocu.mehmetbar.com.tr/tr/urunlerimiz/176/universite-adaylari

Görsel: aritearu.com,graphicriver.net,123rf.com,retensi.com,templecil.org