RÖPORTAJ:SÜLEYMAN ÇETİNKAYA HOCA İLE ÜNİVERSİTE İÇİN TÜRKÇE

ÜNİVERSİTE İÇİN TÜRKÇE: SÜLEYMAN ÇETİNKAYA HOCA İLE RÖPORTAJ

 

 Türkçe Üniversiteye girişte önemli bir aşama.

 Sınavın 1. Oturumunda 40 soruluk Türkçe testinde Türkçeyi doğru kullanma, okuduğunu anlama ve yorumlama, kelime hazinesi, temel cümle bilgisi ve imla kurallarını kullanma becerilerinin ölçüleceği açıklandı. Bunun üzerine biz de Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Süleyman Hocayla söyleştik.

 

                                                                                       

 

MB: Hocam uzun süredir sınavlara öğrenci hazırlıyorsunuz. Türkçeye dair hiçbir şey bilmediğini ya da yapamadığını düşünen biri nasıl başlamalı?

SÇ: Şimdi şöyle, az çalışıp çok kazanma diye bir mantık var ya hah işte bu durumu sınavda Dil Anlatıma uyarlamaya çalışıyor öğrenci. Olmaz tabii. Bir defa öncelikle konulara ve soru dağılımına bakmak lazım...

 Örneğin, Sözcükte Anlam, Cümlede Anlam ve Parçada (Paragrafta) Anlam... Bu üç konudan 30 civarı soru geliyor. Sınavın geneli 3 konuda toplanmış aslında. Önce bunları halletmeli. Geriye kalan konular: Dilbilgisi, Noktalama, Ses Bilgisi, Yazım Kuralları, Anlatım Bozukluğu, Cümle Türleri, Ögeler vb. olmak üzere 10 tane kadar.

MB: Evet hep ayrı değerlendiriliyor bunlar...

SÇ: Doğru Mehmet hocam ama bunlar birbirine bağlantılı. Benim ilk 30 soruyu yanıtlama ihtimalim son 10'dan daha yüksek. 'Okuduğunu Anlama ne demek?' bunu değerlendirmeliyim. Gerçekten anlamak için mi parçayı okuyorum? Farkında bilinçli okusam bu 30 soruyu yaparım.

 

MB: İlk cümleyi okuyup ikinci cümlede bir öncekini unuttuğunu söyleyen öğrenciler oluyor... Peki bir tekniği yolu yordamı var mı bu Paragraf işinin? Ayrıca sorunun tarzı-tekniği mi, okuduğunu anlama mı daha önemli?

SÇ: Paragrafın her çeşidinin tekniği var. Önce tekniğini bilmeli sonra okuduğunu anlama.

 Çocuklara şunu soruyorum: Sürekli kitap okuyan birinin Türkçeyi ful yapması gerekmez mi? Cevap:''Hocam olmaz ki'' oluyor. Veya diyorum ki: Hiç kitap okumayanın bir tane bile doğrusunun olmaması gerekmiyor mu?.. Tabii etkisi var kitap okumanın: Okuyan süre yönünden avantajlı. Hızlı okuyup hızlı algılayabiliyor. E ama bu soruyu çözeceği anlamına gelmiyor.

 

MB: Peki bu işin tekniğini nasıl öğrenirim?

SÇ: Anlamla ilgili olan temel bilgiler(Betimleme, Öyküleme vb.) biliyorum diyelim. Buna rağmen soruyu çözemiyorsam... Bu arada 300-500 çok soru çözmenin de önemi yok bu noktada. Örnek veriyorum,  bir test çözdün:

*Hangi sorularda  takıldığını yaz

*Çeldirdiğini düşündüğün şıkları yaz.

 

MB: Yani bir testten geri bildirimler almak önemli diyorsunuz.

 

SÇ: Evet, buna göre eksiğini; yapamadığı soru tipini; iki şık arasında kaldığında nedenin bilgi eksikliğinden mi soru tarzından mı kaynaklandığını bulmasını kolaylaştıracak.

 Böyle zamanlarda hocayla konuşmalı, tekrar çalışmalı.Öğrencinin Hocasının soruyu nasıl çözdüğünü, aşama aşama ilerleyişini görmesi gerekiyor. Yolu takip etmesi önemli. Olayın mantığını kavraması gerekiyor.

MB: Bütün bunları yapınca hem tekniği kapıyor öğrenci hem anlamayı  iyileştiriyor..

SÇ: Aslında yemek programı üzerinden düşünebiliriz bunu: Malzemeler elde var, yemek tarifi yoksa ortaya yemek çıkmayacaktır.Yani hem malzeme hem tarif olursa karnınız doyar.

 

MB: Peki temel bilgileri iyi olan bir öğrenci için konuşmak gerekirse...

SÇ: Sorularda takıldığı yerleri bilmesi gerek. Kendisini gözlemlemeli bir kere.Dürüst olmalı yapamadıkları konusunda ve üzerine gitmeli.

 

MB: Kaynaklar konusunda ne dersiniz  basitten karmaşığa doğru mu gitmeli Türkçe çalışırken?

SÇ: Dilbilgisinde evet. Anlamla ilgili sorularda ise buna gerek yok. Herhangi bir kaynak yeterli olacaktır.

 

MB: Süreyi kullanamayan biri için öneriniz?

SÇ:Öncelikle süreyi kullanamama nedir?

Okuduğunu anlamakla ilgili ise

1-Bilgi eksikliği

2-Soruyu nasıl çözeceğini bilmeme

olabilir.Ya da ikisi birden.

Bunları giderince hallolacaktır.

 

MB: Anlıyorum, yukarıda bahsettiğimiz durumlar geçerli yani yine hocam. Peki Dilbilgisinde?

 

SÇ: Dilbilgisinde Sözcükte Yapı konusu çok çok önemli. Hatta Matematikte 4 İşlem ne ise Türkçede bu konu. Sonrasında diğer konular çorap söküğü gibi gelecektir.

 

Tüm bunlarla Türkçe kaygısı dağılır. Başarı artar.